08 oktober 2008

Så här kan man tova tofflor

Jag utgick från samma mönster som till de här rosa, men bara på ett ungefär för det mönstret var inte avsett att tova. Så jag stickade storlek 44 plus lite större. Man måste tänka på att det stickade krymper mer på bredden än på längden. Så här såg toffeln ut då. De maskor som var kvar drog jag garnet igenom så det snördes ihop lite.
Sen sydde jag ihop sömmen bak och den ovanpå. Då såg tofflorna ut så här.
Klara! Tvättade i 40 grader. Jag drog lite i ändarna, klippte ett hål och sydde i en knapp.

12 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Så fina. Jag gillar dina detaljer med hålet och knappen. Skulle du inte kunna skriva upp måtten så att man vet ungefär hur hur långt man ska sticka...?

silveropulver sa...

Tack! Det var dumt för jag mätte aldrig och nu är de redan tovade... Om du ser i förhållande till foten så kanske det går att höfta lite? Jag skulle gjort de ännu bredare om jag skulle göra om. Det känns som att det inte kan bli för stort. Då är det ju bara att tova om. Annars finns det en del bra mönster på garnstudio man kanske kan utgå ifrån?

pulver sa...

Vilken pedagogisk bildserie Pannan! Jättefina tofflor och vad gulligt med knappen! Det ser ut som att du har skitlånga fötter hahaha

Marit sa...

Vilka trolltofflor:) Jättefina, sånna vill jag med ha!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Du är en helt suverän pedagog.
Bildserien gör att inspirationen växer!
Hej fr. Koftan

med nål och tråd sa...

Men attans då. Jag tyckte att modellen var så fin. Jag kan ju alltid jämföra storleksmässigt, längd och bredd på garnstudio men låna din modell.

silveropulver sa...

Ja gör så! Här är mönstret på ett ungefär annars: Lägg upp ca 60 maskor på sticka ca nummer 7 (jag hade dubbelt ullgarn, kanske blir som enkel eskimo ungefär?)sticka ca 16 cm och maska sen av 12 maskor i varje sida. Fortsätt till toffeln mäter 26 cm och maska sen av en maska i varje sida varannat varv tills kanske 22 maskor åretstår. Dra garnet igenom de sista maskorna. Jag tror jag gjorde ungefär så här, till fötter storlek 37 :) Lycka till!

med nål och tråd sa...

Åh schysst!

Anonym sa...

Vilka störtsköna tovade strumpor!
Nillan

Pixi sa...

ohh vad snyggt o enkelt,min melodi! men om du klipper går det inte upp då??!

silveropulver sa...

Tack! Nej alltså det runda stora hålet har jag inte klippt, det blev ju så när jag drog i ändarna. Det är bara hålet till knappen jag klippt och jag tror det är så med tovat, att det inte repar sig. Det har ju blivit mer ett tyg än garn.

Nunne sa...

Kjempefine tøfler. Jeg er i gang og skal strikke jeg også..
Hvor tjukt garn brukte du? Hva står det på garnet, hvor tjukk pinne man skal bruke?
Hilsen Nunne..