19 juni 2008

Lokala produkter

Vi har en speciell cykelrunda som vi alltid tar, en hantverksrunda. I Äppelbo kommer man oanmäld, folk öppnar sina gårdsbutiker när man kommer. Det tycker vi är kul.

Jag köpte 2 par fina örhängen av byns silversmed Horst Hanke. Det är han som gjort kungafamiljens dräktsmycken och skospännen. Jag har också hans dräktsmycken till Äppelbodräkten (som jag däremot inte har).



Det här halsbandet är gjort i Frivoliteter. Hedvig som gjort det är 85 år tror jag men knyter fortfarande såna här. Det skulle vara kul att lära sig, innan de som kan inte finns längre.

5 kommentarer:

Paulette "Charly" Gayer sa...

GORGEOUS!

Marit sa...

Ååååå vad fina smycken!! Halsbandet är fantastiskt! Du har rätt i att det vore katastrof om den kunskapen försvann.

pulver sa...

Ja verkligen, kan inte du gå en knyppel/frivoliteter kurs? Så kan du lära mig sen...:) Det ska bli jättekul att hälsa på Hanke i sommar för jag har ju aldrig varit där.

silveropulver sa...

Jo det ska jag göra! Har du aldrig varit hos hanke? Konstigt, jag tycker vi cyklar dit för jämnan. Men det kanske är mest jag och mamma.

Carin@Ullhärvan sa...

Vilket underbart halsband!