16 februari 2010

På fettisdagen...

Bakar jag kakor :) De godaste man kan tänka sig. Jag tror receptet kommer från junibacken och att de kallas skorpor där men jag har fått det av Gunnel så jag kallar de Gunnels goda kakor. Antar att ni vill ha receptet?

Så här gör man 6 plåtar (= väldigt många kakor, det går ju bra att halvera också):

300 g rumstempererat smör
5 dl socker
2 dl sirap
2 ägg
200 g russin
125 g grovhackade nötter eller mandel
125 g hackad mörk choklad
6 dl vetemjöl
1 1/2 msk bikarbonat

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Rör ner sirap, smör, russin, nötter och choklad.
Rör ner bikarbonat och mjöl.
Låt degen vila i kylen under natten.
Värm ugnen till 175 grader. Rulla ut två längder på varje plåt tjocka som en 5 krona (de smälter ut som bara den). Platta till dem lätt och grädda 10-12 minuter under mitten på ugnen.
Låt svalna och skär i stora sneda kakor.

8 kommentarer:

pulver sa...

Det där såg inte helt fel ut...hoppas man blir bjuden på Gunnels goda kakor på systerhelgen...;)

Maria sa...

Mmmmm...det där ser så gott ut! Ska kanske testa dem någondag!

Marit sa...

Oj va jag dreglar....hoppas det finns några kvar till systerhelgen som sagt:)

Fröken Blund sa...

Amä!!! vilken finfin blogg du har här. som en liten chokladask med de finaste pralinerna! hit vill jag komma ofta o inspireras.
tack!// fröken blund

Maria sa...

hej igen!
Nu har två av mina barn bakat med inspiration av ditt recept. men vi skippade nötter och russin och satt i hackad vit choklad.Blev som godis!!

silveropulver sa...

Systrar, ni får smaka på systerhelg!

Maria, vad kul att ni bakat! Visst är de fantastiska...

Fröken blund, TACK! Du är hjärtligt välkommen åter!

Tyg och otyg sa...

Mm, jag ska nog också provbaka nån gång...
Brickan finns förresten i butiken på Dalarnas Museum (jag har förstått att du också är falubo). :)
Tack för besöket!

silveropulver sa...

Vad roligt med en till falubo :) Och tack för tipset!